Jak skutecznie wypromować markę na Instagram'ie – mini poradnik.

Instagram rośnie w siłę. Już jakiś czas temu stał się jednym z czołowych kanałów komunikacji web 2.0. Niniejszy artykuł napisałem z myślą o wszystkich, którzy chcą wykorzystać potencjał Instagram’a w promocji marki i zdobyć miliony followersów.

#2010

W październiku 2010 roku zostaje uruchomimy Instagram. Głównym zadaniem genialnego w swojej prostocie serwisu jest umożliwienie jego użytkownikom dzielenia się uchwyconymi na fotografiach momentami. Znakiem rozpoznawczym Instargam’a jest kwadratowy format publikowanego obrazu oraz bogata kolekcja filtrów fotograficznych przygotowanych na wzór „stacjonarnych” programów graficznych. Prostota aplikacji, szybkość działania i spektakularny efekt końcowy to cechy, dzięki którym pokolenie show-off pokochało Instagram’a.

 

W kwietniu 2012 Facebook kupuje Instagram’a, którym posługuje się już około 100 mln aktywnych użytkowników za około 1 mld USD. W grudniu 2014 roku Instagram liczy już ponad 300 mln aktywnych użytkowników. Takie wyniki świadczą o ogromnym potencjale Instagram’a. Zanim jednak zdecydujesz się na promowanie swojej marki na tym kanale komunikacji koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

#Know_how

Na wstępie chciałem wyraźnie zaakcentować to, iż Instagram jest jednym z wielu kanałów komunikacji w technologii web 2.0. Nie funkcjonuje on w oderwaniu od reszty kanałów a wręcz koegzystuje z nimi. Dlatego nadrzędną zasadą, która powinna Ci przyświecać podczas tworzenia treści jest zasada spójności wizerunku marki. Treści prezentowane na Instagram’ie muszą być zgodne z aktualną strategią marketingową. Muszą się wpisywać w jej aktualne założenia i konsekwentnie je realizować. Jednocześnie powinny być inne – pokazane w inny, wymagający kreatywnego podejścia sposób – niż treści które publikujesz np. na Facebook’u czy Twitter’ze. Twoi fani chcą świeżości. Nie chcą oglądać tego samego materiału!

 

Zanim jednak zaczniesz używać swojej kreatywności zapoznaj się ze statystykami dotyczącymi polskich użytkowników Instagrama’a – link do artykułu. Jest to bardzo ważne gdyż pozwoli Ci to ocenić zasadności wyboru tego kanału komunikacji oraz kierunek działań. Pokrótce z prezentowanych danych wynika, że więcej kobiet używa Insta niż mężczyzn oraz że przeważają użytkownicy w wieku od 15-24 lat.

 

Ważną kwestią jest to, że Instagram (na chwilę obecną) ma tylko jeden typ kont co w praktyce oznacza, że nie ma podziału na profile firmowe tzw. fanpage i profile prywatne. Dlatego też profile firmowe powinny być prowadzone na kształt lifestyl’owego konta prywatnego utrzymanego w duchu show-off . Co to znaczy? Zapoznaj się z artykułem i prezentacją Natalii Hatalskiej – link do materiału – który przybliży Ci to zjawisko i jednocześnie wyjaśni fenomen Instagram’a.

 

Poniżej przedstawię kilka głównych założeń, dzięki którym przygotujesz się do tworzenia wartościowego i celnego content’u.

 

Po pierwsze na Instagram’ie musimy konsekwentnie snuć opowieść o naszej marce. Opowieść ta powinna być ciekawa i barwna. Każdy kolejny upload powinien być kolejną częścią budowanej przez nas opowieści o marce. Jeżeli funkcjonujesz długo na rynku możesz również od czasu do czasu publikować retrospektywne treści tzw. throwback’i. Cały czas powinieneś zaskakiwać swoich followersów i sprawiać żeby z niecierpliwością czekali na kolejne publikacje – ciąg dalszy naszej historii.

 

Po drugie powinieneś mieć na uwadze to, że Instagram powstał z myślą o ludziach chcących uchwycić moment. Zwykłe i nudne fotografie produktów nie przyciągną uwagi, nie zaciekawią „zasypanych” treścią użytkowników. Twój produkt powinien być pokazany zawsze w jakimś kontekście – w jego naturalnym środowisku. Jeżeli sprzedajesz zabawki dla dzieci pokaż jak świetnie mały Jasiek bawi się z mamą naszym produktem. Jaki jest zadowolony i szczęśliwy. Jeżeli sprzedajesz kubki termiczne to pokaż jak miło przyjaciele spędzają czas na dworze pijąc kawę z Twoich kubków. Pokaż jak zwykli ludzie – klienci – używają na co dzień Twojego produktu. Takie obrazy nie wymagają praktycznie żadnego opisu i znaczą więcej niż 1000 słów.

 

Po trzecie systematycznie pokazuj życie firmy od kuchni. Jeżeli jedziesz jako wystawca na targi to pokaż jak rozkłada się stoisko firmowe. Jeżeli jesteś producentem mebli to pokaż jak ciężko pracuje się na stolarni. Kolacja firmowa to kolejny pretekst do zrobienia ciekawych fotografii. Pokaż jak wygląda życie w biurze. Ktoś usnął ze zmęczenia to rewelacja!

 

Po czwarte chwal się ale ze smakiem. Chwal się tak samo jak prywatni użytkownicy chwalą się swoimi osiągnięciami czy zakupami. Chwal się jeżeli kucharz przyrządzi rewelacyjne danie. Dostałeś podziękowania, dyplom, certyfikat czy cokolwiek innego pochwal się tym – uchwyć moment np. zrób fotografię w momencie wręczania lub zrób fotografię z całym zespołem na tle nagrody. Wysłałeś tysięczną paczkę do klienta zrób z tego event i kilka fotek. W chwaleniu się nie ma nic złego pod warunkiem, że mamy rzeczywisty powód i zrobimy to ze smakiem.

 

Po piąte taguj wszystkie fotki. Staraj dać przynajmniej 5 tagów w tym dwa szerokie znaczeniowo np. #love #wieczór #Wrocław #happy itp. a pozostałe 3 szczegółowe np. #buty #shoe #lustro #dyplom #sukienka. Bardzo dobrym pomysłem jest też stworzenie unikalnego tagu dla produktu i/lub marki.

 

Po szóste myśl kreatywnie i podglądaj wiodące marki. Cały czas próbuj łamać schematy i dawać świeży materiał. Nie popadnij w rutynę. Lepiej wrzucić mniej fotografii niż dać 10 nieciekawych lub nie przemyślanych. Systematycznie obserwuj jak na Instagram’ie działają duże brandy, jak działają twoje ulubione brandy oraz patrz jak działa konkurencja. Zobacz top 25 brand’ów na Instagram’ie.

 

Po siódme dbaj o to żeby materiał był wysokiej jakości oraz żeby był unikatowy. Nie wrzucaj obrazków z widocznymi pixelami – chyba, że jest to celowe działania. Staraj się jak najmniej a najlepiej wcale nie upload’ować fotografii z darmowymi grafikami. Najbardziej wartościowe są fotografie wykonane z myślą o Instagram’ie.

 

Po ósme nakładaj filtry. Jednym ze znaków rozpoznawczych Instagram’a są filtry. Staraj się ich używać gdyż nadają one charakterystyczny wygląd fotografiom i dodają im blasku. Jeżeli nie masz doświadczenia z filtrami załóż prywatne konto i eksperymentuj.

 

Po dziewiąte wykorzystuj aplikacje graficzne. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie aplikacji online takich jak na przykład Pixlr, która pozwala na manipulacje rozmiarem, nakładanie obrazów czy dodawanie tekstu bezpośrednio z smartphone’u. Można też użyć „stacjonarnych” programów takich jak Inkscape czy Gimp. Obrobić fotografię i upload’ować do telefonu przez maila lub Dropbox’a.  

#Instagram_setup

Jak już wcześniej wspomniałem Instagram ma tylko jeden rodzaj konta. Profil firmowy ustaw zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  1. Zakładając profil swojej marki na Instagram’ie pamiętaj aby podczas uzupełniania informacji wypełnić wszystkie pola oraz maksymalnie skondensować treść w opisie.
  2. Koniecznie uzupełnił pole z adresem URL Twojej strony.
  3. Jako Profile Pic ustaw logo albo jego wariację przygotowaną specjalnie na potrzeby Instagram’a.

#F4F

Jeżeli jeszcze nie wiesz co znaczy #F4F przeczytaj szybki kurs tego języka – link to kursu. Podsumowując myśl i mów po Instagram’owemu. Działaj kreatywnie, dbaj o świeżość materiału oraz konsekwentnie opowiadaj historie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *